Już podczas Konferencji z okazji 15-lecia Programu dostępny będzie nieodpłatny podręcznik do Programu. Jest to drugie i poprawione wydanie. Książka stanowi kompendium wiedzy na temat programu "Czytamy Razem" wspierającego walkę z dysleksją na bazie metod aktywnego czytania w oparciu o wolontariat. Program prowadzony jest w
szkołach podstawowych. Podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla szkolnych koordynatorów programu. dla dyrektorów szkół, które chcą dołączyć do programu, ale także dla wolontariuszy i rodziców. Wkrótce będzie dostępny także na naszej stronie w wersji elektronicznej.
Spis treści
Jak powstał projekt naszego programu „Czytamy razem” i jakie daje korzyści?
Jak realizowany jest program „Czytamy razem”?
Co jest celem działania wolontariuszy?
Kim są wolontariusze?
Komu pomagamy?
Dlaczego podejmujemy taką formę pomocy?
Jakie ogólne zasady obowiązują nas w działaniu?
Jakich spodziewamy się efektów?
Które dzieci odniosą największe korzyści z pracy z wolontariuszami?
Jak szkoła może udzielić pomocy w organizacji spotkań z dzieckiem?
Jak organizować spotkania z dzieckiem?
Czego wolontariusze nie powinni robić?
Jak powinien być przygotowany wolontariusz?
Wskazania ogólne
Wskazania szczegółowe
Jak czytać razem, by doskonalić czytanie i rozwijać myślenie?
Na początku, zanim zaczniesz czytać
„Czytanie na raty” (Bogdanowicz, 1997, 2002)
„Książka mówiona” (Bogdanowicz, 1997, 2002)
„Czytanie chórem w parach”
DEKALOG dla wolontariuszy pracujących z uczniami mającymi trudności w czytaniu (Bogdanowicz, 1994)
Program „Czytamy razem” – korzyści dla dziecka
Czy wolontariusze mogą udzielać skutecznej pomocy w przypadkach dysleksji?
Co daje czytanie interaktywne?
Jakie zalety ma program „Czytamy razem”?
PAMIĘTAJ!
Wolontariat w programie „Czytamy razem”
Jak pozyskać i utrzymać Wolontariusza?
Czym jest wolontariat?
Wolontariat w programie „Czytamy razem”
Organizacja programu „Czytamy razem”
Zadania Fundacji FLY
Zadania spoczywające na szkole
Zadania koordynatora projektu
Zadania szkolnych koordynatorów programu
Zadania wolontariusza
Jak pozyskać wolontariuszy
i jak z nimi pracować?
Określenie potrzeb organizacji
Koordynacja programu wolontarystycznego
Rekrutacja wolontariuszy
Zakres obowiązków wolontariusza
Przygotowanie wolontariusza do pracy
Wprowadzenie i przeszkolenie wolontariusza
Okres próbny
Wspieranie i nadzorowanie pracy wolontariusza
Nagradzanie wolontariuszy
Zwalnianie wolontariusza
Podsumowanie piętnastolecia programu „Czytamy razem”
Narzędzia badawcze w ewaluacji programu
Spotkania edukacyjne i warsztatowe
Wnioski z oceny umiejętności czytania
Zalety programu
Wnioski na przyszłość
Powiedzieli o programie…
Wypowiedzi wolontariuszy na temat programu „Czytamy razem”
Wypowiedzi uczniów na temat programu „Czytamy razem”
Wypowiedzi rodziców na temat programu „Czytamy razem”
Włączenie się do programu „Czytamy razem”
Materiały uzupełniające
Ankieta dla rodziców dzieci objętych programem „Czytamy razem”
Ankieta dla wolontariuszy
Ankieta dla wychowawców klas – III lub polonistów klas IV - VI
Karta obserwacji dziecka
Notatki do Karty obserwacji dziecka
Obserwacja dziecka, które uczestniczy w programie „Czytamy razem”
Bibliografia